Ми,браття,козацького роду!
Меню сайту
Козацькі пісні
Новини
Вхід
Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 58
Статистика

 


Приймаючи до лав Українського козацтва традиційно приймають присягу та проводиться посвята у козаки.

  

 

 

     

   

   

 


 


· Право на незалежнiсть – iндивiдуальну й нацiональну – найсвятiше для козака. Його обов'язок – першим виступити за свободу України. За будь-яких обставин козак не повинен миритися iз втратою незалежностi України.
· Козак не вiдмовить тому, хто просить у нього захисту вiд злочинця, гвалтiвника, бешкетника, порушника громадського спокою.
· Козак дарма не ризикує й навмисно смертi не шукає, та коли вона неминуча – зустрiчає її мужньо.
· Боягузу, зраднику немає мiсця серед козакiв.
· Козак – людина православна, шанує християнську церкву та її священнослужителiв. Вiротерпимiсть – козацька риса. Шануючи свою вiру, козак не дозволяє собi зневажати iншi вiрування. Для козакiв немає хороших або поганих народiв, є тiльки друзi або вороги козацької свободи й української незалежностi.
· Козак – людина православна, шанує християнську церкву та її священнослужителiв. Вiротерпимiсть – козацька риса. Шануючи свою вiру, козак не дозволяє собi зневажати iншi вiрування. Для козакiв немає хороших або поганих народiв, є тiльки друзi або вороги козацької свободи й української незалежностi.
· Козак козаку – рiдний брат, йому вiн допомагає i в скрутну годину, i в мить небезпеки. Особиста честь i гiднiсть для козака – понад страх смертi. Захищаючи свою честь, вiн не має права дозволяти собi брудну лайку та протиправнi дiї. Козак не пiддається провокацiям, а вiдповiдає на образу у правовiй формi.
· Як вiльна людина, козак може мати будь-якi особистi переконання, в тому числi полiтичнi, одначе воля товариства для нього – свята. Думку свою висловлює вiдверто, а старшинi кориться без заперечень.
· Усе своє життя козак присвячує духовному поступу, самовдосконаленню, пiзнанню свiту, поважає науки, мистецтво, ремесла, прагне стати людиною обiзнаною, широко ерудованою, майстром обраної справи, добрим i мудрим порадником. Козак – щирий захисник iсторико-культурної спадщини України i навколишнього середовища. Вiн лицар духу i честi. Поважати козацьку старовину, працювати в iм'я вiдродження України – його обов'язок. Вiн той, хто з дитинства не сприймає зверхностi над собою.
· Козак – людина щира, вiдкритого серця, думок не приховує. Вiн позбавлений почуття помсти. Двоєдушнiсть, пiдступнiсть – неприпустимi в козацькому середовищi.
· Нечеснiсть, грабiжництво, здирство, лихварство несумiснi iз званням козака. Козак зобов'язаний гiдно поводитися, вести здоровий спосiб життя, уникати спокус.

 



Козацькі клейноди, їх вигляд та призначення 

 Катарина Канивец 

Козацькі клейноди – це символи козацької влади. Кожен козак, що займав певну посаду на Січі отримував своєрідну відзнаку, – річ, предмет, по якому всі могли зрозуміти ким він є і за що відповідає. Козацькі клейноди можна порівняти з державними символами України – гербом, прапором і гімном. Січ являла собою теж державне утворення, тому теж мала символи.

Головним символом, звичайно був прапор. Він являв собою шматок тканини з зображенням козацького човна – чайки, ангелів-охоронців, Божої матері, перехрещених шабель, мушкетів, або козака у спорядженні. Такий прапор мав назву ХОРОГВА або КОРОГВА. На січі була спеціальна уповноважена людина, яка на полі бою тримала прапор, її обирали козаки на січовій раді, з найбільш шанованих членів коша. Ця людина називалася ХОРУЖИЙ.

Хорогва мала такий вигляд:

picture 8

Символом влади гетьмана на січі була БУЛАВА. Вона являла собою дерев’яну, або металеву ручку. До якої кріпилася дерев’яна, металева чи кам’яна куля 10-15 см. у діаметрі. Булава могла бути бойовою, – тоді до неї ще прикріплювали дерев’яні або металеві шипи, або символічною – тоді її прикрашали коштовним камінням, різьбленням чи гравіруванням. Булаву вручали ГЕТЬМАНУ або КОШОВОМУ отаману на січовій раді під час обрання. Булава біла символом, що передається наступному гетьману чи кошовому.

Булава мала такий вигляд:

picture 9

Важливим символом влади був БУНЧУК. Він являв собою палицю 2,5-3 метри заввишки, на вершині якої була золота куля, до якої було прикріплене кінське волосся. Ця палиця мала показувати місце перебування гетьмана на полі бою. Її зберігання доручалося спеціально уповноваженій людині, яку обирали на січовій раді – БУНЧУЖНОМУ.

Бунчук мав такий вигляд:

picture 10

У ПОЛКОВНИКА була своя відзнака, вона мала назву – ПЕРНАЧ або ШЕСПИПЕР. Він являв собою металеву палицю 70 см. в висоту, до якої було прикріплено шість схрещених між собою металевих пластин. Пернач – це вид холодної зброї, тому полковники використовували його у бою. На руків’ї перенача містилися кільцеподібні валики, як слугували опорою для рук. Іноді до пернача кріпився гак для стягування чи захоплення ворожої зброї.

Козацькі перначі:

picture 11

Таким чином, ми розглянули основні козацькі символи влади, до яких належать: булава, бунчук, пернач, корогва. 

picture 12



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Далі ми розглянемо другорядні символи козацької влади:

 

До таких клейнодів належать:

  • Литаври
  • Сурми
  • Каламар
  • Печатка

На перший погляд, кожне з понять є досить складним, наше завдання з’ясувати що розуміється під цими термінами, як вони виглядає і єке мали значення і застосування у козацькому суспільстві.

Литаври – це ударний музичний інструмент з визначеною частотою звуку. Литаври широко використовувалися в побуті запорозьких козаків.

Литаври — це військовий інструмент. Він наводив жах на ворога своїми громовими ударами, був засобом зв’язку між військовими козацькими загонами. Удари в литаври сигналізували про небезпеку, спеціальними умовними сигналами під час бою передавали накази по війську, кошу і т. п. Литаври виконували функцію ударного музичного інструмента в полковій музиці Війська Запорозького. Для козацтва литаври були священною річчю. Можна сказати, що литаври належали до речей національної символіки.

Відповідальним за правильну гру на литаврах був ДОВБУШ (довбиш). Ця посада була призначуваною з членів КОША (війська козаків).

Козацькі Литаври:

picture 2

picture 3

Невід’ємною частиною козацького походу були СУРМИ.

Сурми – це старовинний духовий музичний інструмент прямої видовженої форми, який використовували переважно як сигнальний. Сурма — один із видів козацької дерев’яної труби. Козацькі сурми грали до бою.

Приклади козацьких сурм:

picture 4

Серед козаків існувала спеціальна уповноважена людина – Сурмач, який і подавав відповідні сигнали під час бою. Призначення сурм і литаврів є різним. Литаври задавали більше ритм походу чи бою, натомість сурми оповіщали про початок бою, відхід армії чи перелаштування війська.

Козацький КАЛАМАР також займає важливе місце серед клейнодів. Це інструмент для письма, приладдя для зберігання чорнил (звідси інша назва — чорнильниця) і вмочування в нього предмета для письма (найчастіше пера) під час писання; в Україні особливого поширення набув у козацькі часи. Даний вид клейнодів увічнений і у творчості Т. Г. Шевченка в поемі «Тополя»

Пішла стара, мов каламар
Достала з полиці.
«Ось на тобі сего дива!
Піди до криниці;
Поки півні не співали,
Умийся водою,
Випий трошки сего зілля —
Все лихо загоїть.

Каламар вручався на січовій раді ПИСАРЮ. Це була людина, яка знала кілька мов,і вела міжнародну переписку. Зовнішньою ознакою гідності військового писаря був каламар (чорнильниця) в довгій срібній оправі, який він під час ради тримав за поясом, а перо застромлював за праве вухо.
Посаду писаря на Січі в різний час обіймали такі люди, як Б. Хмельницький та П. Орлик.

Козацький каламар:

picture 5

Козацька ПЕЧАТКА була відзнакою генерального СУДДІ Війська Запорізького. Вона складалася з дерев’яної основи та вигравіруваного зображення. Згодом почали розрізняти різні види печаток: печатка — військова, січова, полкова або сотенна — зберігалася у генерального чи полкового судді, а сотенна — у сотника.

Козацькі печатки:

picture 6

Таким чином, ми розглянули другорядні козацькі символи влади, до яких належать: литаври, сурми, каламар, печатка.



Як насправді одягались козаки? Історик розвінчав популярний міф про шаровари. Якими ми уявляємо козаків? Хвацькі парубки з оселедцями, у вишиванках та червоних, синіх чи зелених шароварах — такими ми їх бачили на сторінках шкільних підручників із історії.

Та, виявляється, гардероб цих українців був зовсім інший, пише газета "Експрес".   Про козацьку моду ХVI — ХVII століття спілкуємося із Олексієм Сокирком, кандидатом історичних наук, доцентом КНУ імені Т.Шевченка.   — Козацький одяг був вишуканий, різноманітний, навіть з елементами аристократизму, — каже історик. — Козаки були лицарським станом. Оскільки в Гетьманщині козацтво замінило собою шляхту, воно перейняло основні елементи її культури одягу — жупани, каптани, кунтуші, шуби-делії, чоботи. Важливим елементом вбрання була шапка — символ честі.   — А як щодо вишиванок та шароварів?   — Із ними пов’язано багато міфів, створених романтичною літературою ХІХ століття та істориками тих часів. Сорочки, зазвичай із домашнього полотна, справді вишивали, але не такими густими візерунками, як тепер, а звичайною лляною ниткою. Також обшивали шнурком і тасьмою. Сорочки (кошулі) заможних старшин шили з німецького й нідерландського полотна, прикрашали гаптуванням, іноді мереживом.   Щодо шароварів, то вони поширилися під впливом турецької моди спершу серед запорожців, і то аж у другій половині XVIII століття. До цього в документах ми взагалі не зустрічаємо цього слова. Козаки доби Хмельниччини ні найменшого поняття не мали про шаровари. Вони носили завужені штани.   — Яким тоді було взуття?   — Козаки носили чоботи, які шили з телячої шкіри, більш дорогі — із сап’яну (дуже тонкої шкіри, переважно козячої), різних кольорів — червоного, жовтого. На ноги вдягали панчохи — в’язані або бавовняні. У морози на них намотували онучі, іноді підкладали солому. Заможні козаки часом взували боти — короткі чоботи-напівчеревики.   Ярина ПАСЛАВСЬКА   Фото надав Олексій Сокирко. На зображенні реєстрового козака з карти України Боплана видно, що козаки у період Хмельниччини носили завужені штани, а не шаровари.
Читайте більше тут: http://expres.ua/digest/2018/03/06/286613-naspravdi-odyagalys-kozaky-istoryk-rozvinchav-populyarnyy-mif-sharovary

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             



 

Сьогодні
Годинник
Календар
Погода
Курс валют
Ціни на АЗС
********
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
В цей день...
Календар України
Радіо онлайн
Поради
Автолюбителю Домашні Садоводам Будівельникам Информеры: Советы автолюбителю
Архів новин
Copyright MyCorp © 2018